ogen ogen ogen ogen ogen

Best normaal om een paar keer per week te douchen, elke dag gezond te eten, je tanden te poetsen en af en toe naar de tandarts te gaan, toch? Maar hoe vaak laat jij jouw ogen checken op bijziendheid? Misschien wel nooit?

Vreemd, want je ogen gebruik je altijd.

Belangrijk!

Bijziendheid betekent dat je veraf wazig ziet. Dat is behalve onhandig ook onomkeerbaar. Eenmaal bijziend, altijd bijziend. Nog een nadeel: als je op jonge leeftijd bijziend wordt, is de kans veel groter dat je later ernstige oogproblemen krijgt en slechtziend wordt¹

Het gaat dus om een belangrijk deel van je gezondheid én toekomst. (Kun jij bijvoorbeeld je droombaan doen zonder goed zicht?) Gauw beginnen met zorgen voor je ogen dus!

Nog een paar feiten:

  • Een kwart van de 13-jarigen in Nederland is al bijziend².
  • Wetenschappers voorspellen dat in 2050 de helft van de wereldbevolking bijziend is³.
  • Bijziendheid herken je zelf niet altijd. Maar misschien heb je wel vaak hoofdpijn; dat kan ook betekenen dat je minder goed ziet.
  • Een bril helpt alleen om nu goed te zien, maar voorkomt op de lange termijn niet dat je ogen verder achteruitgaan⁴.

Je kunt wel zelf voor je ogen zorgen, en er zijn manieren om bijziendheid te remmen. Het begint met het doen van de speciale Kijk Verder Oogcheck

Vinger die naar beneden wijst

Je ogen heb je nog je hele leven nodig

Toch?

Tip 1: Meer buiten zijn Check
Buiten zijn (fietsen, sporten) en buiten spelen is goed voor je, om een andere reden dan je misschien zou denken: daglicht (dus natuurlijk zonlicht) kan ervoor zorgen dat het stofje dopamine vrijkomt uit je netvlies, waardoor je ogen minder snel veranderen van sterkte⁵.

Onthoud daarnaast dit ezelsbruggetje:

20-20-2

  • Na 20 minuten dichtbij kijken.
  • 20 seconden ver weg kijken.
  • En elke dag minstens 2 uur buiten zijn.


Tip 2: Laat je ouders voor je in actie komen! Check
Je kunt zelf natuurlijk je telefoon of tablet wegleggen en meer naar buiten gaan. Maar weten of je bijziend bent en wat je er aan kunt doen, doe je samen met je ouders door de Kijk Verder Oogcheck te doen. Dat is een korte check bij een gespecialiseerde optiekzaak.

App je ouders

Mobile telefoon Mobile telefoon Mobile telefoon Mobile telefoon Mobile telefoon Mobile telefoon Mobile telefoon
Waarom wachten? Stuur je ouders meteen een bericht met een persoonlijke link naar de Kijk Verder optiekzaken bij jullie in de buurt.

Waar woon je?
Vul hier je postcode in

Vul een geldige postcode in

Ik heb geen bril

Ik heb een bril

Hey mam, wist je dat al een kwart van de 13-jarigen bijziend is? En dat dat in 2050 oploopt tot de helft? Maar wist je ook dat je bijziendheid best wel in de hand kan houden, door bijvoorbeeld een Kijk Verder Oogcheck met mij te doen? Hier vind je de opticiens bij ons in de buurt: ikkijkverd.er/c93aB
#thanksforchecking

BRONNEN:
1 Wildsoet CF, Chia A, Cho P, etal. IMI – Interventions for Controlling Myopia Onset and Progression Report; Invest Ophthalmol Vis Sci.2019;60:M106–M131. https://doi.org/10.1167/iovs.18-25958 | 2 NOS.nl Kwart 13-jarigen bijziend, onderzoekers waarschuwen voor telefoongebruik. Jun, 2018. | 3 Holden BA, Fricke TR, Wilson DA et al. Global Prevalence of Myopia and High Myopia and Temporal Trends from 2000 through 2050. Ophthalmology. 2016; 123:1036-42. | 4 Wildsoet CF, Chia A, Cho P, et al. IMI – Interventions for Controlling Myopia Onset and Progression Report. Invest Ophthalmol Vis Sci.2019;60:M106–M131. | 5 Rose KA, Morgan IG, Ip J, et al. Outdoor Activity Reduces the Prevalence of Myopia in Children. Ophtalmology 2008. McCarthy CS, Megaw P, Devadas M, Morgan IG. Dopaminergic agents affect the ability of brief periods of normal vision to prevent form-deprivation myopia. Exp Eye Res 2007;84:100 –7.